Het was een mooi en lekker menu dat Vlaams minister van Werk, Economie, Landbouw en Innovatie Hilde Crevits klaar had voor het bezoek onlangs van de Litouwse Europees Commissaris Sinkevicius aan onze kust.

Onder een stralende zon begon de dag met een bezoek aan onze wereldvermaarde garnaalvissers te paard in Oostduinkerke. Daarna trok het gezelschap naar Oostende om er kennis te maken met hoogstaande technologische revoluties. Robots die de zeeën en oceanen verkennen, een controlekamer die elke windmolen op zee continu monitort en een gesprek over duurzame visserij. En op het menu stonden chips van algen en zeewier.

Met zijn bezoek kwam de Europese Commissaris het belang van de blauwe economie in de verf zetten. Die blauwe economie is belangrijk voor Vlaanderen, want ze is nu al goed voor meer dan 150.000 jobs en een economische waarde van 13,5 miljard euro.

Vlaams minister Hilde Crevits “We stappen als Vlaanderen resoluut mee in de blauwe economie die Europa uitdraagt. Onze kust biedt een waaier aan mogelijkheden op het vlak van energie, aquacultuur, economie en onderzoek.  Vanuit Vlaanderen stimuleren we onze onderzoeksinstellingen, universiteiten, hogescholen en bedrijven om mee aan boord te gaan. Die blauwe economie zorgt voor meer en nieuwe lokale jobs, voor kennis en expertise die we in het buitenland kunnen valoriseren en draagt bij aan een beter klimaat. Die boot willen we niet missen.”