Stem op West-Vlaanderen is een kant-en-klaar lespakket om te downloaden en te gebruiken in de klas. Het pakket is bedoeld voor jongeren die voor de eerste keer naar de stembus trekken. Ze maken op een boeiende manier kennis met de regio West-Vlaanderen, met het West-Vlaamse provinciebestuur en met het gegeven van verkiezingen, en specifiek met de provincieraadsverkiezingen.

Stem op West-Vlaanderen zorgt ervoor dat leerlingen die voor het eerst gaan stemmen goed geïnformeerd deelnemen aan de verkiezingen van 14 oktober 2018.

Je kan het pakket hier downloaden Extra zaken kan je downloaden via de website van de provincie : https://www.west-vlaanderen.be/voor-scholen/educatief-aanbod/stem-op-west-vlaanderen

Inhoud

Als leerkracht leg je samen met je leerlingen een traject af in vier stappen. Er wordt vertrokken vanuit de realisaties van de provincie om zo de link te maken met thema’s als democratie, verkiezingen en burgerschap.

1. De eerste stap is een fotoquiz als opwarmertje. De leerlingen verwerven inzicht in de rol van de provincie op diverse domeinen.
  2. Het tweede deel is een zelftest, een ludieke quiz om na te gaan hoe goed je je provincie kent.
  3. Het derde deel is een stellingenspel. De leerlingen krikken hier kun algemene kennis op over verkiezingen en doorgronden de rol van zichzelf als kiezer in het democratisch proces.
  4. Het vierde deel is de ‘babbelbox’, we eindigen ontspannen. De leerlingen verwerken de opgedane informatie op een creatieve manier. De leerlingen dragen een persoonlijke boodschap uit die ze opnemen via hun smartphone. Ze krijgen pancartes met vragen, statements, zinnen waar ze hun eigen mening op formuleren.

Als extra muros activiteit is een bezoek aan het Provinciehuis Boeverbos in Sint-Andries (Brugge) mogelijk, waar de leerlingen ondergedompeld worden in de realiteit van het politieke bestuur