CD&V West-Vlaanderen zet zich in om de MUG-helikopter operationeel te houden. De christen-democraten engageren zich om jaarlijks 300.000 euro in te zamelen op voorwaarde dat de minister van Volksgezondheid Maggie De Block eenzelfde bedrag investeert.

CD&V West-Vlaanderen bundelt met alle lijsttrekkers de krachten voor het behoud van de MUG-Helikopter in West-Vlaanderen.

• Tijdens de zomer is er een enorme stijging van de inwoners en bezoekers aan de Belgische kust. Dit verhoogt de risico’s en de nood aan inzetbaarheid van de MUG.
  • Blinde vlekken = Landelijke gebieden zijn soms moeilijker bereikbaar met ambulance of liggen een eindje weg van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Op moeilijk bereikbare plaatsen kan de MUG ook een snelle en efficiënte interventie doen.

Volksgezondheid kreeg in het federaal ‘Zomerakkoord van 2017’ een budget van 35 miljoen € extra voor de begroting 2018.  Hiermee kan de minister de eerste fase van de hervorming Dringende medische hulp uitrollen.

Rond de helikopters zelf blijft het stil in de hervormingsplannen van Volksgezondheid.  Er is een heel vage passage dat men Heli’s wil inzetten voor inter-ziekenhuisvervoer gekoppeld aan universitaire ziekenhuizen.  Als dit doorgaat, dan betekent dit het einde van een helikopter in West-Vlaanderen.

De MUG-helikopter heeft jaarlijks zo’n 600.000 euro nodig om operationeel te blijven. Tot nu investeerde de overheid maar 62.500 euro in de vzw. Dat is ruim onvoldoende en daarom wil CD&V West-Vlaanderen het op een akkoordje gooien met Maggie De Block. De partij vraagt om 300.000 euro te investeren in de helikopter, dat is evenveel als een MUG-dienst op de weg. Als ze dat doet, dan zal CD&V zich engageren om de andere 300.000 bijeen te rapen.

CD&V West-Vlaanderen wil ...

• Dat er federaal een erkenning komt van de helikopter als MUG-dienst. Een erkenning als MUG-dienst zou een basisfinanciering van +/- € 300.000 garanderen.
  • De MUG-Helikopter heeft +/- 600.000€ nodig om op jaarbasis te kunnen functioneren.
  • Als federaal haar deel in het zakje doet via een erkenning als MUG-dienst dan engageren wij ons met de lijsttrekkers van CD&V dat wij in de volgende legislatuur de bijdrage per inwoner van de MUG minimaal op 0,16€ per inwoner kunnen brengen. CD&V zal dan ook in de provincieraad zich engageren om de huidige bijdrage van de provincie West-Vlaanderen (110.000 €) aan de MUG te behouden.

CD&V-West-Vlaanderen ziet in de cijfers van het aantal uitrukken dat de Heli elke dag zijn nut bewijst.  De uitrukken zijn vooral: vlugge interventies op moeilijk te bereiken plaatsen, daar landt de Heli met dokter.  De Heli opereert niet enkel langs de kustlijn maar wel degelijk over de hele provincie, ook in Oost-Vlaanderen.

Op vandaag is de MUG-Heli een privaat initiatief in de vorm van een VZW die probeert break-even te draaien.  De MUG-Heli is niet erkend als MUG en haalt op vandaag de werkingsmiddelen uit :

• Dotatie van de Provincie West-Vlaanderen (€ 110.000)
  • Vrijwillige bijdragen van de gemeenten maar niet van elke gemeente
    (49 van de 64 gemeenten dragen bij)
  • Private Sponsors
  • AZ St. Jan neemt een groot deel van kosten voor haar rekening en krijgt hiervoor een kleine subsidie van volksgezondheid van 65.000 €/jaar.

De MUG-Heli rukt gemiddeld minstens 3x/dag uit in West- en Oost-Vlaanderen.  In 2017 vonden er 767 vluchten plaats.