De provincieraad keurde in de zitting van 25 januari het bestek en de gunningswijze goed voor de aanleg van fietsvoorzieningen langs de Woestenseweg – Poperingestraat in Vleteren en Ieper.

Provincieraadslid Christof Dejaehger uit het naburige Poperinge is tevreden: “Met de realisatie van dit fietspad, met steun van het Fietsfonds, wordt een belangrijke stap gezet om de verkeersveiligheid van de fietser langsheen dit traject te verhogen.”

De realisatie van het fietspad in Vleteren en Ieper wordt gerealiseerd met steun van het Fietsfonds. Dit fonds, een samenwerking tussen de Vlaamse Overheid en de Provincie West-Vlaanderen, neemt 100% van de kosten voor het fietspad voor haar rekening. Deze 100% wordt door de Provincie geprefinancierd, waarna Vlaanderen 40% terugbetaalt aan de Provincie. Het is dus de Provincie zelf die hier het leeuwendeel van deze investering voor haar rekening neemt (en niet de Vlaamse Overheid).

De kosten worden geraamd op zo’n 2.883.519,55 euro (excl btw) in totaal. Daarvan zal de provincie 226.778,20 euro op zich nemen, de gemeente Vleteren 83.366 euro en de stad Ieper zo’n 20.397,32 euro.

De kosten die ten laste van de gemeente Vleteren en de stad Ieper worden gelegd, zijn ingrepen die niet tot het fietspad zelf behoren (zoals de voetpaden, afwatering, …) maar die gelijktijdig met de aanleg van het fietspad worden gerealiseerd.